בתגובה לפנייה ממורת "שמע" אודות התמודדות עם נושא ההכתבות בבית הספר היסודי

צילום של גיל אפשטיין

נושא ההכתבות הינו נושא כאוב. הנושא קשור לתרגילי הבנת הנשמע אך לא לגמרי חופף לו. למרות שמדובר בתלמיד בבית הספר היסודי צריך  קודם כל לבדוק אצל רכזת "שמע" / מנהלת "שמע" האם ילד זה יהיה זכאי לפטור מפרק הבנת הנשמע בעתיד, בבחינת הבגרות באנגלית (בהתבסס על מאפייני הירידה שלו בשמיעה).

 אם התלמיד יהיה פטור באופן חד משמעי מתרגילי הבנת הנשמע יש לדרוש מהמורה שבעת הכתבות התלמיד יקבל דף עם מילים לתרגום. השאלה שעולה כאן היא, כמובן, מילים באיזו שפה. לתלמידים חזקים ניתן לתת את המילים בעברית לתרגום לאנגלית. אולם לתלמידים הרבים אשר ההתמודדות בשיעורי האנגלית קשה עבורם, מומלץ לתת את רשימת המילים באנגלית לתרגום לעברית.

 יתרה מזו, הבעיה ב "ה" הידיעה של התלמידים שלנו היא זכירת אוצר מילים. עבור חלק מהתלמידים יש צורך להגדיר עם המורה מראש כמות מצומצמת יותר של מילים מאלה שכל הכיתה נדרשת לדעת. (בנושא הזה שימוש "במחברת קשר" בין מורת ה"שמע" לבין המורה בכיתה חוסכת מצבים של חילוקי דעות לגבי אילו מילים הוגדרו כחומר להכתבה…).

 לגבי אותם התלמידים הפטורים מהבנת הנשמע – במדריכים למורה של כל ספרי הלימוד נמצאים הטקסטים של התרגילים הללו. בעת שכל הכיתה מקשיבה לקלטת התלמיד שלנו צריך לקבל דף עם הטקסט ( מהרגע שיודע קצת לקרוא, כמובן!). מומלץ כבר בתחילת השנה לצלם את כל הטקסטים של תרגילי הבנת הנשמע בכדי שלמורה בכיתה תהיה תיקייה מוכנה.

 לגבי אותם התלמידים שאינם פטורים מהבנת הנשמע, כאמור, אין חפיפה מלאה בין תרגילים אלה והכתבות. הכתבות נעשים לרוב על מילים בודדות, לעומת תרגילי הבנת הנשמע הבנויים מקטע של טקסט. מאידך, תרגילי הבנת הנשמע מושמעים לרוב מדיסק ואילו הכתבות לרוב מוקראות על-ידי המורה.

לא נפטור ילדים עם ירידות קלות מהתרגילים הללו אך צריך לאפשר להם את התנאים המיטביים לעשותם. ניתן לבקש מהמורה, בזמן הכתבה, לומר כל מילה בודדת גם במשפט (יש המורים המאמינים בשיטה זו גם עבור תלמידיהם השומעים!). בנוסף, ניתן לבקש מהמורה להקריא קטעי הבנת הנשמע בהשמעה השנייה במקום להשמיע את הקטע שוב בדיסק. כך ירוויח התלמיד,שעדיין בשלבי הלמידה המוקדמים של האנגלית, את היתרון של ראיית השפתיים.

 אני מקווה שבכך עניתי לשאלה. אשמח להתייחס לכל הערה, תגובה או שאלה – פשוט הקליקו על תגובה!

Advertisements

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s